KÖPVILLKOR

När du som konsument handlar hos Bright 1-2-3 Lighting AB (organisationsnummer 559045-5498) omfattas du av Konsumentköplagen, Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler samt Personuppgiftslagen.

Konsumentköplag (1990:932)
Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler
Dataskyddsförordningen (GDPR)

Tillämplighet

Dessa köpvillkor gäller från och med 2023-04-05 och ersätter alla tidigare publicerade köpvillkor på Bright123.se för Bright 1-2-3 Lighting AB (Org.nr: 559045-5498).

Köpinformation

Vid beställning träffas ett avtal om köp när du väljer att bekräfta ditt köp i kassan. En automatiserad orderbekräftelse kommer då att skickas till den e-postadress du har angivit. I orderbekräftelse finns även en länk till dessa köpvillkor. Ändringar och tillägg måste göras innan din beställning behandlas och skickas från oss. Om du upptäcker eventuella felaktigheter på din beställning är det därför viktigt att du omgående kontaktar vår kundtjänst för att om möjligt ändra din beställning.

Vid uppenbara felaktigheter (t.ex. fel pris, tryckfel m.m.) förbehåller vi oss rätten att korrigera felet i efterhand. Om du inte är nöjd med vår korrigering har du självfallet rätt att avboka din beställning. Om Bright 1-2-3 i efterhand upptäcker att vi på grund av en orsak som ligger utanför vår kontroll inte längre kan leverera de beställda produkterna (t.ex. för att försändelsen försvunnit under transporten) får Bright 1-2-3 häva beställningen. Bright 1-2-3 kommer omgående att informera dig och återbetala eventuella betalningar.

Manual

Generell information om produkterna på Bright 1-2-3´s webbplats lämnas på respektive produktsida. Produkterna åtföljs av bruksanvisning i fysisk eller digital form. Bright 1-2-3 hänvisar till produktinformationen, alternativt till respektive tillverkare för mer information.

Reklamation

Vid reklamation kan felet avhjälpas på olika sätt såsom reparation, prisavdrag eller omleverans. Normalt är reklamation inte grund för att häva köpet och är endast aktuellt i de fall vi inte kan avhjälpa felet på annat sätt. Eventuell återbetalning vid reklamation kommer ske inom skälig tid, utan onödigt dröjsmål. För att du ska känna dig trygg med ditt köp hos Bright 1-2-3 så håller vi dig informerad under reklamationsärendets gång. Skulle det vara något fel på någon av dina köpta produkter har du möjlighet att reklamera. En reklamation bör rapporteras så snart felet upptäckts. Normalt anses två månader vara skälig tid för upptäckt av skada eller defekt. För att reklamera kontaktar du kundtjänst så hjälper vi dig. Maila till kundtjanst@bright123.se eller ring oss på 08-64 05 123. Som konsument har du reklamationsrätt i tre år.

Vid eventuell tvist följer vi ARN (Allmänna reklamationsnämnden). Läs mer om ARN här.

Adress: Allmänna reklamationsnämnden Box 174 101 23 Stockholm

Transportskador och felaktig leverans

Om produkten är fraktskadad vid leveranstillfället rekommenderar vi dig att anmäla det omgående till vår Kundservice. För att vi ska kunna reklamera skadan behöver vi anmäla transportskadan till fraktbolaget inom 1-3 dagar. Vi är därför tacksamma om du anmäler skadan inom denna tid. Vi kommer att ombesörja en ny leverans kostnadsfritt för dig som kund så att du får en felfri produkt. Om fraktskadan är synlig på det yttre emballaget är det viktigt att du påpekar detta vid mottagandet av paketet. För att reklamationen mot fraktbolaget ska kunna hanteras korrekt måste du spara emballaget, adresslappen samt eventuell pall som kom med den fraktskadade försändelsen.

En beställning som är felaktigt expedierad rekommenderar vi dig att anmäla snarast möjligt till vår Kundservice. En ny korrekt leverans kommer då att ske till dig per omgående utan extra kostnad.

Europeiska kommisionens tvistlösning

Europeisk lagstiftning kräver att alla webbutiker innefattar följande länk till Europeiska kommissionens onlineplattform för tvistlösning: http://ec.europa.eu/consumers/odr/

På Bright 1-2-3 strävar vi efter att alltid lösa eventuella problem som uppstår så snabbt, smidigt och utan skada för våra kunder. Därför ser vi helst att ni tar direkt kontakt med oss för att avhjälpa eventuella fel eller brister. Ni når oss på kundtjanst@bright123.se eller telefon 08-64 05 123.

Ångerrätt

Som konsument har du 14 dagars ångerrätt från det att du tagit emot varan. Vid delleverans gäller 14 dagar från det att du tagit emot sista varan.

Du har rätt att utan kostnad öppna förpackningen och kontrollera att varan fungerar. Du som konsument är ansvarig för en eventuell värdeminskning av varorna inklusive originalförpackning som beror på en hantering utöver vad som krävs för att kunna fastställa varans egenskaper och funktion.

Ta kontakt direkt med vår kundtjänst för att utnyttja din ångerrätt och ladda ner vår ångerblankett här.

Vid retur rekommenderar vi dig att använda ett transportemballage för att på så sätt ge extra skydd. I de fall tillbehör saknas eller fysisk skada finnes, förbehåller vi oss rätten att ta ut en avgift för att återställa varan till funktionellt skick. Inga avdrag görs om produkten returneras i väsentligen oförändrat skick.

Produkt som returneras ska vara oanvänd och i ev. originalförpackning samt med etiketter kvar.

För att utnyttja ångerrätten ber vi dig meddela oss om det så snart du vet att du vill ångra ditt köp för att sedan skicka varan till oss. Tänk på att du står för risken om produkten skadas när den fraktas tillbaka, se därför till att varan är väl förpackad.

Vid nyttjande av din ångerrätt står du som kund för returkostnaden, kontakta vår kundtjänst så skickar vi en returfraktsedel som du sätter på paketet. En returavgift om 99kr dras från beloppet när vi krediterar din order. Övriga kostnader, såsom kostnad för varan och frakt från oss till dig kommer att återbetalas. Bright 1-2-3 kommer ej lösa ut paket mot postförskott och vi har ingen möjlighet att lösa ut paket på postombud.

Returadress:

Bright 1-2-3
Sickla Köpkvarter
Markusplatsen 1F
131 54 Nacka

Du kan även returnera din beställning kostnadsfritt i vår butik i Sickla köpkvarter, förutsatt att du följt stegen ovan.

Återbetalning/kreditering

En återbetalning/kreditering ska ske inom 14 dagar från det att du meddelat oss att du önskar nyttja din ångerrätt. I det fall produkten inte är oss tillhanda omgående kommer vi att administrera återbetalningen så fort produkten är oss tillhanda alternativt att du som kund kan lämna bevis på att varan returnerats.

LEVERANSVILLKOR

Vi levererar normalt endast inom Sverige och skickar våra varor med DHL. Önskar du leverans till något annat land så brukar vi kunna lösa detta också, kontakta vår kundtjänst för information om pris och leveranstid. Lagervaror skickas oftast från oss samma dag eller senast dagen efter. Skulle någon vara inte kunna levereras inom ovan angiven tid så tar vi alltid kontakt med dig för att informera om detta. Du har då givetvis rätt att häva köpet, alternativt ändra din beställning.

Vi står för transportrisken när vi skickar något till dig, vilket innebär att vi kostnadsfritt ersätter dig med en ny vara vid uppkommen fraktskada eller förlust av försändelse. Vid en eventuell retur till oss står du som kund för transportrisken.

För ej utlösta paket debiterar vi dig kostnaderna för frakt, emballage och hantering 199 SEK. Tänk därför på att alltid hämta ut dina beställningar inom 14 dagar från det att ditt paket ankommit till DHLombudet.

DHL Service Point

Din beställning levereras till ditt närmaste DHLombud. Du får en avisering via e-post därefter SMS. För ej uthämtat paket skickas en post-avi till din adress som påminnelse. För SMS-avisering krävs att du identifierar dig med BankID för att vi ska kunna skicka ditt telefonnummer till DHL. För att kunna lösa ut paketet krävs det att du har med dig giltig legitimation. Ett DHLpaket ligger kvar hos DHLombudet i 14 dagar från ankomstdatumet. En fraktavgift på 69kr tillkommer på beställningar under 990kr

DHL Hempaket dagtid

Leverans sker till din tomtgräns helgfri vardag mellan kl 08-17. Valbara tidsintervall kan variera beroende på vilken ort leveransen ska ske till, för mer information kontakta DHL på nummer 0771-34 53 45. DHL kommer att skicka SMS till dig när paketet nått sista terminal, i SMS:et framgår valbara tidsintervall för leverans. För SMS-avisering krävs att du identifierar dig med BankID för att vi ska kunna skicka ditt telefonnummer till DHL. Du bokar leveranstid genom att svara på SMS:et. Tänk därför på att registrera ett giltigt mobiltelefonnummer. Om du skulle missa den bokade tiden kan du kontakta DHL på 0771-34 53 45 för att bestämma en ny utkörningsdag. DHL har då rätt att debitera dig den uppkomna kostnaden. En fraktavgift på 399kr tillkommer på beställningar under 10.000kr

Budbee hemleverans kvällstid

Hemleveransen sker mellan kl 17-22 på veckodagar och i Stockholm, Göteborg och Malmö erbjuer Budbee även leverans på helger mellan kl 16-22. Runt lunchtid på leveransdagen kommer du få ett 1-timmes intervall och från kl 17 kan du följa chauffören med ditt paket i realtid. Budbee levererar alltid på kvällstid och du väljer själv hur ditt paket ska levereras. Vill du att Budbee knackar/ringer på eller föredrar du att paketet lämnas utanför dörren? Om du begärt att paketet lämnas utanför din dörr är du själv ansvarig för paketet från och med att chauffören lämnat leveransen. Mer information om tjänsten hittar du här. En fraktavgift på 69kr tillkommer vid val av Budbee hemleverans kvällstid.

Postnord Brev / Varubrev

För beställningar med mindre vikt och volym. Kan användas mot alla betalsätt. Din beställning levereras direkt i din brevlåda. Är försändelsen för skrymmande kommer brevbäraren antingen ringa på hos dig eller lämna en avisering så du kan hämta ut leveransen på närmaste postombud.

Hämta i butik

Beställ din vara på nätet och hämta sedan när det passar dig i vår butik. Du kommer få en avisering via mail eller SMS när din produkt kan hämtas. Öppettider hittar du här.

DHL företagspaket

En fraktkostnad på 149kr tillkommer på samtliga priser. Leverans sker med DHL's Företagstjänst. Leverans kan ske direkt till företagsadresser, ej boxadress och endast på dagtid med leverans innan kl 16.00, alternativt till ombud.

Lagersaldon

Varor som vi lagerför själva har märkningen "Finns i lager". Det kan i vissa fall vara endast ett exemplar kvar som finns i vår utställning i butiken, i dessa fall väljer vi att beställa ny vara innan vi skickar din order. Dessa varor levereras normalt inom 2-5 arbetsdagar. Skulle det av någon anledning bli längre leveranstid så tar vi alltid kontakt med dig.

BETALNINGSVILLKOR

Dessa allmänna villkor är tillämpliga på alla de avtal som du sluter på bright123.se. Genom att beställa varor på bright123.se accepterar du de allmänna villkoren. Avtalet upprättas samtidigt som din beställning accepteras. Enligt lag måste du vara över 18år för att få göra en kortbetalning på bright123.se.

Priser och betalsätt

Samtliga priser anges i SEK och inkluderar moms (25%). Eventuella avgifter för frakt kan tillkomma, vilket i sådana fall framgår i kassan.

Om Klarna

Vi samarbetar med Klarna som erbjuder betallösningar för både e-handel och fysisk butik. 

Tillsammans med Klarna kan vi erbjuda dig alla de mest populära betalsätten i vår butik.

  • Kortbetalning
  • Delbetalning
  • Faktura
  • Swish

Kortbetalning

Vi erbjuder kortbetalning med Visa, MasterCard, Maestro och American Express. Ingen avgift tillkommer för betalning med kort. Kortuppgifterna är krypterade med SSL och hanteras av vår samarbetspartner Klarna som är certifierade enligt PCI-DSS. Vi använder oss av 3D-secure (Verified by Visa/MasterCard SecureCode) som är Visa och Mastercards autentiseringssystem för säkra kortbetalningar. Om du väljer att identifiera dig med BankID/Mobilt BankID kan du välja att spara ditt kort i Klarna för att underlätta vid framtida köp.

Fakturavillkor

Klarna erbjuder privatpersoner att handla mot faktura. Ingen fakturaavgift tillkommer. Betalningsvillkor är 30 dagar. Fakturan skickas i samband med leveransen. Vid försenad eller utebliven betalning utgår påminnelseavgift om f.n. 60 kr samt dröjsmålsränta med 24 % per år.

Vid köptillfället görs en kreditprövning som kan innebära att en kreditupplysning tas. Kreditgivare är Klarna AB. Klarna är ett registrerat kreditmarknadsbolag som har tillstånd att bedriva verksamheten enligt lagen (2004:297) om bank- och finansieringsrörelse. Klarna står under Finansinspektionens tillsyn och är registrerat i Bolagsverkets bolagsregister.

Förutsättning för att få handla mot faktura är att du är över 18 år och inte har några betalningsanmärkningar.

Vi skickar alla fakturor via mail så kontrollera noga att din mailadress är korrekt i kassan innan du slutför köpet.

Kontovillkor delbetalning

Du kan ansöka om att betala i din egen takt eller betala ett fast belopp per månad. När du delbetalar med Klarna gäller alltid följande:

  • Du får hem varan innan du betalar
  • Du samlar alla dina köp på en månadsfaktura
  • Du betalar i din egen takt eller ett fast belopp per månad

Konto - betala i din egen takt

Du betalar valfri summa per månad. Det lägsta belopp du kan betala är 1/24 av beloppet som återstår och inte mindre än 50 kr varje månad. Du kan när du vill betala hela det återstående beloppet. En administrationsavgift om 29 kr i månaden tillkommer på fakturan.

Exempel: Vid ett köp om 10000 kr är uppläggningsavgiften 0 kr. Den gällande nominella årsräntan är 19,90 % vilket motsvarar en effektiv ränta om 29,22 %. Kreditköpspriset är 11458 kr. Antalet delbetalningar är 12 stycken och varje delbelopp är 955 kr. Exemplet förutsätter att avbetalning sker under ett års tid.

Fast delbetalning

Fast delbetalning från Klarna innebär att du delar upp din betalning på 6, 12 eller 24 månader (och hos vissa butiker t.o.m. 36 månader). Du vet från början vilken din månadskostnad blir – och du vet när du har betalat klart.

Länk till Klarnas Allmänna villkor.

Länk till Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation.

Ansökan och accept

Om Klarna godkänner din ansökan om delbetalning kommer beloppet att läggas till ditt befintliga Klarna Konto. Om Klarna godkänner din ansökan och du inte redan har ett Klarna Konto kommer vi att skicka en bekräftelse till dig. När du har fått din bekräftelse har du ett Klarna Konto.

Klarna förbehåller sig rätten att neka din ansökan om delbetalning.

Kreditprövning och personuppgiftshantering

Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du får då en kopia på kreditupplysningen per post.

Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna behandlar personuppgifter främst i syfte att utföra identifikation, kundanalys, kreditkontroll, marknadsföring och affärsutveckling, inklusive överföring till särskilt utvalda partners eller till stat utanför EU/EES-området. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte. Se Klarnas dataskyddspolicy för en närmare beskrivning av Klarnas personuppgiftsbehandling.

Har du några ytterligare frågor eller funderingar, är du välkommen att ringa Klarna på 08- 120 120 10 Mån-Tors mellan 08.30 – 20.00, fredagar 08.30-17.00 och helger 10.00 – 17.00. Om det skulle uppstå en tvist mellan dig och Klarna som vi inte lyckas lösa kan du vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden Box 174, 101 23 Stockholm, tel.:+46 (0)8-508 860 00.

Reservationer

Bright 1-2-3 reserverar sig för slutförsäljning samt att varor kan utgå ur sortimentet. Vi kan inte garantera att alla bilder exakt återger produkternas verkliga utseende. Vi reserverar oss även för eventuella tryckfel på denna hemsida.

Bright 1-2-3 förbehåller sig rätten att justera priser och eventuella prisfel.

Force Majeure

Bright 1-2-3 är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet skall anses bl.a. myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage, olyckshändelse av större omfattning eller annan typ av naturkatastrof. I force majeure ingår myndighets beslut som påverkar marknad och produkter negativt, t.ex. restriktioner i indikation, varningstexter, försäljningsförbud etc, onormal nedgång i marknaden samt om bolaget utsetts för kriminell aktivitet som påverkar verksamheten.

FÖRETAGSUPPGIFTER

Bright 1-2-3 Lighting AB, Markusplatsen 1F, 131 54 Nacka

Telefon: 08-64 05 123

e-post: kundtjanst@bright123.se

Vårt organisationsnummer är 559045-5498.

Vår kundtjänst är öppen helgfria vardagar mellan kl 09.00-16.00.

Vi är medlemmar i Svensk Handel och har kollektivavtal med Handelsanställdas Förbund.

Din kundvagn(0 artiklar)

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan